Hoe overleef ik de griep zonder medicijnen?

Tjonge jonge, wat een griep zeg dit jaar. Ik denk dat 85% met mij mee kan praten, want vrijwel niemand bleef bespaard. Ik begon dit jaar in ieder geval met een klein griepje, niks aan de hand. Maar zoals de bekende wet van Murphy betaamt, kreeg de kleine dame waterpokken, werd manlief ziek en volgens ik weer. Dikke, vette griep dit keer. Dan moet je ook maar luisteren naar je lichaam en niet doorgaan, fluisterde mijn eigen persoon me in mijn oor. Anyways, dit keer ging ik het op een andere manier aanpakken, dat wil zeggen; geen paracetamol en door, maar met respect voor mijn lichaam en haar immuunsysteem. Wat te doen bij griep?

Accepteer de griep

Als je de griep krijgt, was het kennelijk nodig. Ga mee met wat je lichaam je aangeeft. Vertrouw ook op je eigen lichaam, die kan best tegen een stootje. Het is juist gezond om één keer in de zoveel jaar een flinke griep te ontwikkelen. Hiermee krijgt je immuunsysteem een positieve oppepper, je versterkt haar juist. Besef ook dat een flinke griep gerust meer dan een week kan duren.

Rust, reinheid en regelmaat

Nu mag je ‘m tegen jezelf uitspreken. Geef je lichaam rust zodat zij ook echt kan uitzieken. Slapen of gewoon in bed liggen. Geef je hersenpan rust, neem even afstand van alle drukte van alledag. Ga ook zeker niet werken. In een gezonde werkcultuur val jij tijdens ziekte in voor een ander, met begrip. Je mag er vanuit gaan dat dat andersom dan ook gewoon geldt. Geen schuldgevoel.

Koorts

Koorts is niet leuk, maar desondanks zeer nuttig. Koorts is ons lichaamseigen medicijn. Bij een temperatuur boven de 38 graden kunnen bacteriën en virussen niet meer verder groeien. Met een koorts verlagend medicijn werk je in feite je eigen lichaam tegen. Kruip dus lekker warm onder de wol, en laat je lichaam het werk doen. Als de temperatuur echt de spuigaten uitloopt, dan moet je natuurlijk wel hierop handelen – dat begrijp je.

Ik wil wat doen

  • Uiteraard kun je genoeg dingen doen om je lichaam te ondersteunen in dit proces.
  • Zorg dus allereerst voor voldoende rust.
  • Drink voldoende water of bijvoorbeeld vlierbessensap (geen suiker sapjes of frisdranken) en warme dranken als thee of echte kippensoep.
  • Neem extra vitamine C, 1000 gram of meer (ga voor kwaliteit en neem het verspreid over de dag in).
  • Geef jezelf een gezonde boost door bijvoorbeeld een groene smoothie.
  • Gebruik eventueel speciale etherische oliën om mee te stomen, in bad te gaan, op een watje in je bh te stoppen of op je kussen te druppelen.
  • Verder deed ik zelf – op aanraden van een vriendin – shotjes met kurkuma en zwarte peper 3x per dag (een soort natuurlijke antibioticum, naar het schijnt)
  • Als je de koorts subtiel wilt verlagen kun je azijnsokjes aandoen (alleen als je voeten warm zijn), of in een warm bad gaan.

Kies voor jezelf

Als je lichaam de griep overwonnen heeft, en dat doet ze natuurlijk, loop dan niet meteen te hard van stapel. Gun jezelf dan nog steeds voldoende rust, gezonde voeding, beweging, geniet van mooie momenten in het leven en respecteer als je soms een stapje terug moet doen omdat het je op wat voor manier even teveel wordt. Houd je lichaam sterk en gezond, de kunst zit ‘m in de preventie.

Ga jij die-hard door met griep of lig je echt een week plat? Hoe ga jij om met griepverschijnselen? En wat zijn jouw al dan niet wetenschappelijk onderbouwde gouden anti-griep tips?

Post Author: Lori

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.