gezonde lunch op de basisschool

Een gezonde lunch op de basisschool, is makkelijker dan je denkt! (een hele rits tips)

Over een paar maanden gaat onze kleine meid voor het eerst naar de basisschool. Oh my.. als ik dat kleine humpie zo voor me zie met een rugtasje op het schoolplein.. Kriebels in mijn buik hoor. Aan de andere kant is ze eigenwijs genoeg en zal ze het zeker leuk vinden! Ondertussen is mijn hoofd aan het ratelen over een gezonde lunch op de basisschool. Want overblijven moet ze ook. Wat is allemaal geschikt als gezonde lunch op de basisschool?

Een gezonde lunch op de basisschool

In basisschool-lunch-land ben ik nog een complete leek. Natuurlijk heb ik wel een idee hoe ik het wil. De lunch moet gezond en gevarieerd zijn. Kinderen houden van speels. Dus misschien kan ik iets leuks doen met de opmaak. Verder ben ik een drukke mommy, dus wat slimme tips voor weinig voorbereiding zijn ook welkom 😉 Mijn vriendin, een volleerde basisschoolmom, vertelt me dat de kinderen ’s ochtends een gezond tussendoortje nodig hebben met iets te drinken. En in de middag hun lunch. Gelukkig worden steeds meer basisscholen bewust en is snoep not done.

Tips voor gezonde 10-uurtjes

  • Fruit in stukjes of in de schil. Dat ligt natuurlijk aan het type fruit en hoe je kind is. Banaan, appel, mandarijn, mango, ananas, peer, etc.
  • Groentenreepjes. Komkommer, wortel, gekleurde paprika, radijs.
  • Gekookt ei
  • Handje nootjes, ongebrand en ongezout.
  • Handje gepofte maïs zonder suiker of zout.
  • Handje cranola. Dit kun je zelf maken van havermout, noten, pitten en zaden.
  • Gedroogd fruit, zoals pruimen, abrikozen, appel, vijgen, rozijnen en cranberry’s.
  • Zelfgemaakte gezonde cake zoals pompoencake, wortelcake, appelcake of ontbijtkoek zonder suiker.
  • Zelfgemaakte koekjes of muslireep. Zonder suiker. En wellicht met extra uitleg aan de overblijfjuffen? 😉

courgette koekjes

Leestip: “Leuk om te maken! Gezonde courgette koekjes voor tussendoor”

Wat zijn gezonde drankjes?

  • Water.
  • Water met fruit erin zoals citroen, sinaasappelschijfje, aardbei, bessen.
  • afgekoelde thee, dit heeft natuurlijk ook een heel scala aan smaakvariatie.
  • Warme thee is in de winter juist lekker, in een thermosbeker.
  • Smoothie met fruit, groente en water. Of als basis yoghurt of (plantaardige) melk.
  • Fruitsapje van echt fruit (met behulp van een sapmachine of old skool zelf persen).

Tips gevarieerde basisschool lunch

  • Brood, ik weet dat de meningen daarover zijn verdeeld maar hier eten we wel donker, meergranen, spelt of volkoren brood. Ik denk dat variatie en afwisseling vooral belangrijk is. En het type beleg dat je kiest.
  • Roggebrood kun je ook als afwisseling meegeven.
  • Volkoren crackers zonder suiker of zelfgemaakt.
  • Bak zelf brood zoals een havermoutbrood.
  • Restje avondeten. Als je bijv. pasta heb gegeten of een rijstschotel kun je dat ook meegeven.
  • Pannenkoek of wrap al dan niet zelfgemaakt met een lekkere vulling.
  • Ei-groenten muffin. Hiermee kun je naar hartenlust variëren ook.
  • Groente omelet. Rol het op als wrap en tadaa.
  • Beleg ideeën: notenpasta, zelfgemaakte hummus, jam zonder toegevoegde suikers, fruitstroop, vegetarische paté of slagers leverworst, kaas, plakjes worst. Geprakte banaan, schijfjes appel, rabarber compote, hüttenkäse en ga zo maar door.

Een aantrekkelijke bento box stijl

Als je het leuk vind – en tijd hebt – kun je een lunch maken in bento box stijl. Wellicht draagt een leuke presentatie bij, aan het opeten van al je gezonde creaties. Ben je net als ik nog een leek in bentoboxland? Dan kun je even neuzen bij mijn herfst inspiratie voor bentobox beginners. Denk aan een verrassingselementje bij de lunch. Een leuk kaartje of tekeningetje. Maak van brood of fruit leuke vormpjes. Pas je creaties aan op schoolthema’s, Halloween, Kerst of Valentijn. Bakjes, vakjes en inleggers zoals siliconen muffinvormpjes maken het geheel al speels.

bentoboxen voor beginners

Slimme tips voor een snelle lunch

Voorbereiding is wederom the key. Het één kost nou eenmaal meer moeite dan het andere. Dat heet investeren in gezond eten. Maar met de volgende tips ben je wel éxtra slim bezig.

  • Smoothies, fruitsapjes en afgekoelde thee kun je de avond van te voren klaarmaken. Water en thee zijn ’s ochtends natuurlijk zo gemaakt.
  • Bak één keer per week een aantal dingen tegelijk. Zoals de gezonde cake of koekjes, havermoutbrood etc. Maak kleine porties en vries dit in. Zo werk je al voor vele dagen vooruit.
  • Maak van crackers en granola ook gewoon één keer in de zoveel tijd een grote voorraad. Losse nootjes en gedroogd fruit zijn natuurlijk al kant-en-klaar.
  • Een groenten-ei bakken of ei koken kun je ook de avond van te voren doen. Net als groenten reepjes snijden. Als je avondeten geschikt is als lunch maak je hiervan gewoon net even een portie extra. Dit doe je alvast in de trommel voor je schoolkind.
  • Smeer de avond van te voren het (bevroren) brood en doe terug in de vriezer of koelkast. Dan blijft het lekker lang vers.

Aan de slag dan maar!

Voorlopig heb ik in ieder geval genoeg inspiratie om een gezonde lunch op de basisschool mee te geven. En een keertje makkelijk doen of iets minder gezond? Natuurlijk, dat hoort er ook bij. Zelf probeer ik de 80-20 regel aan te houden. Als we 80% gezond eten, dan mag die 20% best wat ongezonder zijn. Nu nog op zoek naar de ideale ecologische lunchboxen en drinkbekers.

Ben jij al een basisschoolmoeder? Hoe doe jij dat met de lunch van je kind en hoe gaat dat in zijn/ haar klasje?

Post Author: Lori

5 reacties op “Een gezonde lunch op de basisschool, is makkelijker dan je denkt! (een hele rits tips)

    Lien Robberechts

    (9 februari, 2017 - 2:59 PM)

    Grote voorstander van!

    Anita Willems

    (23 januari, 2017 - 2:21 PM)

    Een goeie voorbereiding is het halve werk!
    Spannend hoor, die eerste schoolperiode. Is je dochter er wel aan toe, zoals ze dan zeggen? Mijn dochters wel, weet ik nog goed. Ik had er een dagtaak aan om ze nog thuis bezig te houden.
    Ik richt me wat gezond eten vooral op de snack voor de kleine ochtendpauze. Zelfgemaakte kaasstengels zijn populair of een zelfgemaakte ontbijtkoek. Niet teveel niet te weinig. Tussen de middag altijd brood met relatief gezond beleg. (Suikerarm iig). Andere alternatieven gaan er nog niet in bij de kinderen.
    …Anita Willems schreef als laatst…Herinneringen bewarenMy Profile

    Villa BlaBla

    (22 januari, 2017 - 7:10 PM)

    Wat een waardevolle tips! Mijn jongste zoontje is een hele moeilijke eter. Ik ben al blij als hij iets eet… Op school drinkt hij water uit zijn drinkbus, als tussendoortje een appeltje en ’s middags boterhammetjes.

    Lilian

    (19 januari, 2017 - 10:24 PM)

    Anna hoeft nooit over te blijven, maar ze krijgt ’s morgens wel altijd iets gezonds mee. Meestal fruit of een rijstwafel met iets erbij. Laats had ik haar ‘als verrassing’ boterhamworst meegegeven bij de rijstwafel. Met een vorkje erbij voor de boterhamworst. Dacht ze dat ze de rijstewafel ook moest eten met dat vorkje en dat was best moeilijk haha. Sorry, te leuk verhaal om niet te delen 😉
    …Lilian schreef als laatst…Waarom ik GEEN bucketlist heb…My Profile

    Sonja Beltzer

    (19 januari, 2017 - 10:23 AM)

    Oh wat heerlijk om dit te lezen. Wat een mooie tips en ZO herkenbaar! Dank je wel. Mijn ervaring (2 dochters, 8 en 5 dus inmiddels 4 jaar ervaring) is dat bovenstaande soms lukt en soms helaas niet…. aangezien ‘niet zeuren, maar oplossen’ mijn credo is daarom zelf bedrijf gestart dat gezonde, lekkere, verse lunches maakt voor kinderen op de basisschool. Ik krijg enthousiaste reacties van kinderen én ouders! Wat voor jou? http://Www.slimlunchen.nl Fijne dag! Sonja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.