Franse milieusticker

Een Franse milieusticker, wanneer heb je d’r eigenlijk eentje nodig?

Hoe het precies zit met die milieusticker in Frankrijk (het “Crit Air Vignet”) vond ik nogal ingewikkeld. Het is in ieder geval een puntje waar we tegenaan liepen, toen we het eerste stukje van onze camper roadtrip door Europa aan het voorbereiden waren. Tijd om alles even simpel uit te leggen. Als je nu naar Frankrijk gaat, heb je dan een milieusticker nodig of niet?

Alles over onze camperreis door Europa als gezin is te volgen op Camper Family, daarnaast volg je ons op Facebook en we maken ook toffe vlogs op Youtube. Kom je gezellig kijken?

De basics van de Franse milieusticker

Het doel van de milieusticker is om stikstofoxiden en fijnstof te verlagen. De regels gelden voor alle binnenlandse en buitenlandse auto’s. Je plakt ‘m op je voorruit. Er zijn gebieden waar je ALTIJD een Frans milieusticker moet hebben (permanente milieuzone, zoals Parijs). En er zijn gebieden waar een tijdelijke milieuzone kan gelden (in grote steden zoals Grenoble, Lyon, Lille, Staatsburg). Stel er is sprake van extreme luchtvervuiling, zoals wegwerkzaamheden, dan gaat in die steden óók – tijdelijk – de milieuzone in.

Meer informatie over Crit Air Vignet

In een milieuzone moet je dus altijd een ecovignet hebben. Tot slot is het nog belangrijk om te weten dat het Crit’Air ecovignet bestaat uit 6 categorieën, met elk een eigen kleur. Heb jij een superzuinige, elektrische auto, dan krijg jij een groen vignet (nr. 0, het zuinigst). Heb jij een rokende diesel van meer dan 17 jaar oud, dan val je onder de grootste vervuilers (nr. 5).

Heb ik een Milieusticker in Frankrijk nodig?

Ga je naar Frankrijk voor je werk, op vakantie of voor een rondreis zoals wij? Bekijk dan of je naar Parijs gaat of naar één van de grote steden die een tijdelijke milieuzone kunnen heffen. In Parijs moet het sowieso, maar wil je naar die andere steden dan kun je beter een vignet halen voor de zekerheid. Je weet immers nooit of de milieuzone ineens van kracht is op het moment dat jij er bent.

Heb je echter die hele oude diesel (vignet nr 5) dan mag je Parijs toch niet in. En heeft een sticker geen nut voor daar. En ga je rondreizen zoals wij, dan kun je natuurlijk ook de milieuzones vermijden. Maar dan weet je in ieder geval nu waar je dan niét moet komen 😉

Nog wat weetjes en handige tips over het “Crit Air Vignet”

  • Er zijn vele synoniemen zoals je in mijn stukje al ziet, maar het gaat dus over 1 Franse milieusticker. De kleur verschilt wel, afhankelijk van hoe zuinig je auto is.
  • Het vignet is nodig voor alle zakelijke en privé auto’s.
  • Tussen 8.00 en 20.00 uur (ma t/m vr) mag je wel met categorie 0-4 Parijs in, maar niet met de vervuilende categorie 5. Buiten deze tijden mag je als categorie 5 wel Parijs in.
  • Let op. De A86 (buitenring van Parijs) is geen milieuzone, daar kan je dus zonder sticker rijden. Maar, als er ineens ernstige luchtvervuiling is, kan het wel als tijdelijke milieuzone worden ingesteld. Je hebt dan wél een sticker nodig om erop te mogen rijden.
  • De controle is streng.

 

Tot slot, hoe weet je nou of de milieuzone ingaat bij die tijdelijke milieuzones? Dit wordt gelukkig aangegeven via de media en de matrix borden. De sticker kost €19,95 en gaat jaren mee. Hebben wij er één? Voor ons bleek het niet nodig, omdat we doelbewust om de grote steden heen reizen. In andere gevallen is het echt wel een must.

Post Author: Lori

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.