energietips voor futloze moeders

Energietips voor futloze moeders (mindful en vitamines)*

Soms heb je wel eens zo’n periode dat je je een beetje futloos voelt als moeder. Dan is niks goed, je zit laag in energie en je vibe is blegh. En het ergste is als je ook nog eens in onnodige ruzies terecht komt met manlief ofzo. En dat terwijl er soms gewoon kleine gemakkelijke oplossingen zijn. Ik deel je mijn persoonlijke psychische en healthyfood energietips voor futloze moeders. Like me once in a while 😉 Hopelijk heb je er wat aan!

Allereerst, what’s up?

Vaak is er wel een reden waarom je je zo voelt. Om erachter te komen wat er scheelt, heb je gewoon een beetje tijd en ruimte nodig. Claim dit voor jezelf om even gewoon te kunnen voelen. Waar heb je behoefte aan? Misschien eerst een dikke knuffel? Dan krijg je die alvast van mij!

Te weinig me-time?

Voor mij als moeder merk ik dat een energiedip of futloos gevoel vaak komt doordat ik alles aan het regelen en organiseren ben (huishouden, koken, aandacht voor de kids en manlief) en hierdoor die belangrijke me-time vergeet. Althans, ik zet het te vaak onder aan de prioriteitenlijst 😉. Een simpele oplossing is dan om die tijd voor mezelf te claimen. Even mezelf afsluiten met een goed boek, etentje met vriendinnen of een lekker sauna bezoek. Even geen moederrol. Zo makkelijk kan het soms zijn.

Step back, voordat je terugvalt in een snauw 😉

Merk je dat je aan iets anders behoefte hebt? Gooi het open, lucht je hart. Van opkroppen, krijg je alleen maar een grotere knoop, terwijl de kleine dingen vaak met kleine dingen opgelost kunnen worden. Je hebt zoals ik al zei, vaak vooral eerst even de tijd en ruimte nodig om er zelf achter te komen. Sla je dit stapje over? Dan zullen de frustraties er op een andere manier uitkomen zoals die kansloze ruzietjes met je geliefde of een snauw naar de kids. Je kent het wel 😉.

Ook leuk: “Minder stress als moeder? Leef in het hier en nu”

Healthy food energietips voor futloze moeders

Een andere energie-stopper voor mij, is als ik te weinig groenten en fruit heb genomen. Ik mis dan mijn vitamientjes. Zeker als dat in combinatie gaat met een periode van net iets teveel suiker *ahum, menstruatie*, wil het er wel aardig inhakken. Wat ik dan doe?

Extra fruitmoment inlassen

Ten eerste probeer ik dagelijks minimaal 2 stuks fruit te eten, maar soms schiet dat er gewoon bij in. Het helpt als ik mezelf verwen met extra lekker (tropisch) fruit, als het budget en seizoen het toelaat. Of ik tover de fruitschaal pontificaal op tafel, in de hoop dat we dan sneller fruit pakken. Een ander trucje is om geen lekkers (koekjes, chips) in huis te halen tijdens de boodschappen. Ook dan pak je sneller tijdens zo’n snaaimoment een stuk fruit. Tot slot kun je ook een extra stuk fruit door je yoghurt doen ’s ochtends. Tjakka, gelijk nummertje 1 al binnen 😉.

Een super cadeautip voor een jarige of futloze 😉 vriend(in) vind ik dan ook een een heerlijke bio fruitmand! Daar word je toch gewoon blij van!

Lekker gezond koken met een extra dosis groente

Als ik dan toch boodschappen doe, pak ik gelijk een extra dosis groente mee. Je kunt ook eens een onbekende groente kopen, en er later een recept bij zoeken. Lekker eens wat anders op tafel! Daarnaast kun je reepjes rauwe groenten snijden als “snaai voorgerecht”, zoals komkommer, paprika en wortel. Dit neem je dan extra voor je maaltijd, hoppa extra vitamientjes. Overigens werkt dit ook super bij kids!

Vegetarisch eten en b12 vitamine

Verder proberen wij steeds meer vegetarisch te eten. Wij eten ongeveer 2x per week vlees of vis. Stel dat je volledig vegetarisch eet, dan wordt er geadviseerd om extra vitamine B12 van Flinndal bijvoorbeeld te nemen. Deze vitamine helpt vermoeidheid verminderen en draagt bij aan een fit gevoel. Het ondersteunt je immuunsysteem voor een goede weerstand en verder is het goed voor je geheugen, concentratievermogen en leerprestatie.

Superfoods toevoegen

Extra energie kun je ook toevoegen aan je eten door met superfoods aan de slag te gaan. Maak een lekker puddingontbijtje van chiazaad of doe wat rauwe cacao nibs of goji bessen door je yoghurt. Superlekker! Mix spirulina of maca poeder door je smoothie of neem een handje ongebrande noten tijdens je tv-momentje ’s avonds. Tijdens het avondeten mix ik de rijst met quinoa voor een boost. Als healthy drankje kun je kiezen voor gezonde groene thee (bijvoorbeeld long jing – dragon well).

Meer inspiratie: “10x lekkere gezonde drankjes voor je kids (en jou!)”

Een periode extra vitaminepillen slikken

Tot slot kies ik soms voor een extra boost met vitamine pillen. Dit doe ik niet standaard omdat ik zelf liever eerst meer groenten en fruit eet. Maar als ik aan het kwakkelen ben vlak voor een griepje of me juist emotioneel onstabiel voel, neem ik een goede mama vitamine / multi vrouwen vitaminencomplex of een bepaalde periode extra vitamine c. Een fijne natuurlijke vorm hiervan vind ik camu camu poeder (bessenpoeder met vitamine c erin).

Andere vormen van extra energie krijgen

Naast een stapje terug doen en gezond eten kun je ook nog op andere manieren jezelf meer energie geven. De een vindt dit in sporten, de ander in yoga en zelf luister ik graag naar mindfulness of geleide meditatie fragmenten. Overigens krijg je van een goed potje seks ook weer die lovely vibes terug 😉.

Lees ook: “Duurzame dildo, veilige vibrator, bio glijmiddel & eco condooms (+ top 10 groene seksspeeltjes)”

Tot slot is een energiedip ook gewoon normaal once in a while. Helemaal menselijk. Zoals de stem van mijn meditatieman al zegt: “accepteer dat het gevoel er is”. Soms is dat alleen al voldoende. Let it be. Zonder dieptepunten zijn er tenslotte ook geen hoogtepunten.

Hopelijk heb je wat aan deze tips voor een extra boost tijdens een futloos momentje als moeder! Welke tips passen bij jou? En heb je nog meer handige energietips voor futloze moeders? 😉 Praat mee in de reacties, ik hoor graag van jullie! 

Post Author: Lori

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.