10x gezonde drankjes

10x lekkere gezonde drankjes voor de kleine (en jou)

Zomers weer, lovely! Aan ons moeders de taak om onze kroost (en onszelf) te voorzien van voldoende vocht. Een kindje heeft ongeveer 5 bekertjes vocht nodig per dag (750 ml totaal), volgens het Voedingscentrum. Maar dat gaat niet altijd even makkelijk met al die specifieke voorkeuren van kindjelief. En natuurlijk gaat er snel een sapje hier en limootje daar doorheen. Maar met water plus een beetje kun je ook een hoop! Hier 10 tips voor lekkere gezonde drankjes die gewoon te leuk zijn om niet te drinken! Proost.

10x lekkere gezonde drankjes voor een kindje (en jezelf)

  • Een simpel watertje. Gewoon puur water uit de kraan of fles. Maar wat als dit niet in de smaak valt? Dan zijn er nog 9 opties 😉
  • Een gezellig watertje. Snuffel in je fruitmand of koelkast. Er is vast een schijfje citroen, kiwi, aardbei of bevroren rood fruit te vinden voor in het water. Of een muntblaadje uit de tuin.
  • Thee. Er zijn zoveel theetjes, van zoet tot bitter en van licht tot donker. Met en zonder theïne. Je kunt het warm of gekoeld geven. Geef het een leuke naam. Prinsessen thee of monster thee.
  • Smoothie dun. Gewoon water of (amandel of kokos) melk met wat fruit en groente dat je hebt liggen door de blender.
  • Smoothie dik. Yoghurt met groente en fruit. Doe er bijvoorbeeld wat hennep- en chia zaad doorheen. Of kokosschaafsel.
  • Bouillon. Maak zelf bouillon van bijv. biologische koeien botten. Of maak een groentesoepje.

10x gezonde drankjes

 

  • Verse sap. Tomaten sap, groente sap of vers geperste sap. Je kunt ook het sapje voor de helft verdunnen met water.
  • Restje kookvocht. Gisteren (biologische, onbespoten) groenten gekookt in water? Niet weggooien! Al die mooie vitaminen en mineralen in een glazen fles in de koelkast. Goeie dorstlesser.
  • Melkproducten. Dat kan biologische (of verse) koemelk zijn, soja melk, amandel- of kokosmelk. En dan in de afwisseling. Enne: mamamelk! Ofcorse.
  • Drink een ijsje. Maak met water en vers fruit waterijsjes! Dat is dan ook drinken 🙂

Hoe houd je het gezond drinken vol?

Tja. Dat is natuurlijk ieder voor zich. Zelf probeer ik 1. gewoon mee te doen met de kleine en 2. het in de routine te wurmen. Zo drinken we bij het ontbijt standaard thee. Onderweg neem ik altijd een fles water mee. Bij het avond eten drinken we allemaal water. En in de middag iets van een sapje (of soms wel eens iets minder gezonds natuurlijk).

Gelukkig heb ik niet zo’n moeilijke eter of drinker. Al wijst zij natuurlijk ook als allereerst naar de appelsap of aanmaaklimonade! Drinkt jullie kindje gemakkelijk? En hoeveel geven jullie eigenlijk te drinken gedurende de dag? Welke gezonde drankjes wil jij nog toevoegen aan deze lijst?

Post Author: Lori

3 reacties op “10x lekkere gezonde drankjes voor de kleine (en jou)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.