Gezond genieten van de zon kan wél (en mijn visie op zonnebrandcrème smeren)

Gezond genieten van de zon kan wél (en mijn visie op zonnebrandcrème smeren)

Met mijn achtergrond als huidtherapeut vind ik het super leuk om uitgebreid onderzoek te doen naar verzorgingsproducten op de huid. Wat is effectief, maar ook “groen” en gezond voor je lichaam? Ook in het land der anti-zonnebrandcrème raakte ik de weg kwijt. Is zon nou goed of slecht, hoe zit het met die factor en filters en heb ik nog extra baat bij anti oxidanten? Heel nuttig voor je uiteindelijke zonproduct keuze!

Gezond genieten van de zon kan wél

De meningen zijn verdeeld over je huid beschermen tegen de zon..

Overmatig, onbeschermd zonnen zorgt voor flinke huidschade zoals rimpels en pigmentvlekken. Ik kom ze volop tegen in onze kliniek. Maar volledig zon vermijden en “blocken” gaat ten koste van die superbelangrijke vitamine d aanmaak die via de huid gaat. Wat is nu wijsheid? Tja, die verdraaide balans ook..

Foute boel: kortom te veel, te vaak of te weinig zon = foute boel. Maar in ieder geval als je huid rood begint te worden. Dit een signaal: stop! Uvb is hier vooral voor verantwoordelijk.

Wel nuttig: Een kwartiertje met blote (= onbeschermd huid qua zonproduct) armen, benen en koppie in de zon mag je jezelf echt gunnen! Zo kun je vitamine d aanmaken én maak je je eigen natuurlijke zonbescherming aan: je pigment.

TIP: Begin in het vroege voorjaar met dat kwartiertje en bouw rustig op. Verplichte wandeling in je pauze! Wil iemand dat tegen mij zeggen? 😉

Een gezond zon advies

Gelukkig is er geen 1 standaard goed zonadvies. Anders zou het allemaal maar saai zijn. Gezond zonnen hangt af van jouw huidskleur en huidtype. Maar ook van je gedrag.

Hoe snel word je bruin of verbrand je? Ben je qua werkzaamheden veel binnen of buiten? Zweet of zwem je de zonnecrème snel van je huid af? Kom je net winters wit en wel uit je hol gekropen of loop je al een zomerlang alle festivals af?

Kortom, een gezond zonadvies is voor iedereen en per keer anders!

Essentiële zon regels

  • Vermijd tussen 12.00-15.00 uur de zon.
  • Ga wel dus een kwartiertje onbeschermd voor je vitamine d aanmaak. Bouw dit op en kies een voor jouw huidtype geschikt moment op de dag.
  • Max 2 uur per dag zonnen, daarna beschadig je het dna en je wordt er niet bruiner op!
  • Pas wel erg op met kinderen in de zon. Baby’s tot 6 maanden maken nog geen pigment (huideigen zonbescherming) aan. Ze zijn dus extra gevoelig!

Smeer jij genoeg? Om het effect van de geclaimde zonbeschermingsfactor (SPF) te behalen moet je 2mg crème per vierkante cm huid aanbrengen. Da’s voor je knar een halve theelepel.

Zonnebrandcrème ingrediënten & SPF

Een zonbeschermingscrème of anti-zonnebrandcrème bestaat uit een crème met daarin zonbeschermende filters. De soort en aantal filters bepalen de zonbeschermingsfactor (SPF).

SPF = De zonbeschermingsfactor. Stel dat jouw huid normaal gesproken na 15 minuten rood begint te worden kun je deze tijd vermenigvuldigen met de SPF die je gebruikt. Met SPF 20, ben je dus 20x die 15 minuten beschermd.

Naast de SPF zitten er nog meer ingrediënten in je zonnecrème. Nuttige stoffen zoals anti-oxidanten (hopelijk), hulpstoffen om de crème te maken (gewoon nodig) én (het liefst dus geen) stoffen die je liever wilt vermijden.

En vergis je niet.. alle crème komt ook in de zee. Alle strandgangers.. elke keer weer. Dan zijn biologisch afbreekbare ingrediënten ineens een stuk belangrijker. Sofie schreef laatst ook over zonnefilters en koraal.

Do’s & don’ts qua zonnebrandcrème ingrediënten

Wil je gezond genieten van de zon, dan zijn er een aantal belangrijke do’s & don’ts.

Do’s. Smeer en slik anti-oxidanten zoals vitamine C. Zij maken je huid sterker door het “opvangen” van vrije radicalen (de veroorzakers van huidveroudering en huidkanker).

Anti oxidantanten zoals vitamine e (degene die je moet hebben zijn: RRR-Alpha-tocopherol of D-Alpha-tocopherol), en vitamine c (minimaal 4%).

Don’ts: parfum en alcohol. Vermijd deze stoffen in de zonnebrandcrème. Parfum kan in sommige gevallen juist extra irritatie geven met zon. Alcohol droogt je huid extra uit. Als er alcohol in zit, wat soms moet, dan liever de zachte alcoholen zoals: butylene glycol, cetyl alcohol, cetearyl alcohol en lauryl alcohol.

Keuzes qua zonnebrandcrème filters

Filters zijn dus de werkzame stoffen in de zonnecrème die je huid beschermen tegen zon. Er zijn verschillende soorten.

Natuurlijke filters. Met natuurlijke filters kun je de SPF niet goed meten, daarom zijn ze minder populair. Op “A Healthy Life” lees je meer over natuurlijke vormen van zonbescherming. “Het Kan Wel” zette een aantal natuurlijke zonnebrandcrèmes op een rijtje.

Natuurlijke filters zijn bijvoorbeeld wortelzaad olie, tarwekiem olie, avocado olie.

Tip: bescherm je huid ook van binnen uit met voedingssupplementen zoals vitamine c, vitamine e, carotenoïden, alpha-lipoïnezuur, co-enzym Q10 en seleen.

Fysische filters (mineralen zonnebrandcrème). De fysische filters leggen een weerkaatsend laagje op je huid. Dit is dat typische – irritante 😉 – witte waasje op je huid. Omdat het op je huid ligt, geeft het eigenlijk nooit irritatie. Al kan je huid soms wel verstoppen (acne) omdat de crème vet is. Na het opsmeren ben je meteen beschermd.

Fysische filters in zonnebrandcreme: titaniumoxide en zinkoxide.

Nano techniek in zonnecrème “nano filters”. Zink oxide en titanium oxide zijn veilige filters. Tegenwoordig bestaan deze ook als “nano techiek”. Hele kleine mini deeltjes. Voordeel: geen witte waas. Nadeel: nog onbekend over de mogelijke gevolgen. Nanodeeltjes kunnen namelijk sneller in je bloedbaan komen.

Chemische filter (synthetische filters). Deze trekken in de huid. Hier absorberen ze de uv-straling. Sommige kunnen huidirritatie veroorzaken of opgenomen worden in het lichaam (en de bloedbaan). Werkt pas 30 min. na het opsmeren.

Chemische filters in zonnebrandcreme: PABA, benzophenone, cinnamaten, kamfer- en methaanverbindingen (oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone).

En hoe zit het met die vrije radicalen en anti oxidanten?

Vrije radicalen zijn kleine agressieve en schadelijke deeltjes in de huid. Ze ontstaan door simpelweg lucht in te ademen, maar óók door zon (uv straling), gifstoffen uit het milieu en door stress. Ze veroorzaken sneller huidveroudering, huidkanker en allerlei andere narigheid.

Anti oxidanten (zoals vitamines) zijn de goede jongens die je kunt inzetten tegen het bestrijden van vrije radicalen. Een belangrijke is vitamine C (ascorbinezuur). Voorbeelden van goede vitamine c: ascorbic acid (de L-ascorbic is effectief, niet de D-ascorbic), ascorbic Palmitate en magnesium Ascorbic Phosphaye. Lees dus even het etiket.

Tip: wil je extra vitamine c slikken? Zorg dat er ook bioflavonoides in zitten. Dit is het “schaartje” dat deze grote vitamine c moleculen klein knipt, zodat je het ook daadwerkelijk kunt opnemen.

Wat mij betreft: kom maar door met die zomer! Een beetje beschermd én een beetje onbeschermd, maar vooral happy met een subtiel gezond kleurtje 😉 Hou jij ook zo van het zonnetje?

Disclaimer: een kleine note. Als je echt last hebt van een huidaandoening (zoals pigmentstoornissen), bepaalde medicijnen slikt die je huid overgevoelige maken voor (zon)licht, dan gelden natuurlijke andere zonregels. Bij twijfel raadpleeg een arts. Of huidtherapeut 😉

*De zonnebrandcrèmes van de afbeelding komen van Enjoy Divine Nature. Een van de betere merken fysische zonnebrandcrème.